Panasonic Lumix DMC-TZ18 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ18 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

JacqGr 01-01-2015

Na eerder de TZ3 te hebben gehad, waarmee ik in de automatische stand steeds minder kleurige foto's kreeg en minder scherpe, had ik besloten het alsnog te proberen met de TZ18. Na anderhalf jaar gebruik met volle tevredenheid zit er nu stof binnenin de lens na een vakantie in Patagonie in Argentinie. Ik ben er van overtuigd dat ik in gebruik voorzichtig met het toestel heb gewerkt. Domme pech wellicht maar na 2 toestellen ben ik er even klaar mee en ga ik op zoek naar een ander merk.
Voor mijn partner heb ik overigens dus ook niet meer gezocht onder het Panasonic merk.Inmiddels zijn prachtige foto's gemaakt met een Canon compacttoestel...

Maria 09-01-2017

Heb ook stofjes op de foto's , camera wordt daardoor na anderhalf jaar onbruikbaar!
Nooit geen panasonic meer.

Maria 09-01-2017

Hier hetzelfde probleem! Na anderhalfjaar !!!!!
Irritante stofjes op de foto!

vanhetbaci 17-09-2015

Ik ben het helemaal met u eens. Ik heb een Panasonic DMC ZX1 gehad en die kreeg na 2 jaar ook een "stofje" wat er niet uit te blazen was. En nu sinds afgelopen vakantie alle foto's verpest door weer een "stofje" in onze Panasonic DMC-FZ18. Altijd zorgvuldig mee omgegaan, altijd in een bijbehorende tas gedragen :( Stuur maar op zegt Panasonic, maar dan krijg je onderzoek kosten en uiteindelijk zal het wel een leuke rekening worden.
Dus voor ons ook geen Panasonic meer!

Wellicht zijn er meer mensen met een Panasonic die door een "stofje" onbruikbaar zijn geworden?

King Kahila 12-05-2015

Zelfde probleem (en ook veel op internet terug te vinden): lens is aan de binnenzijde vuil. Allemaal vlekken en vegen op de foto 's. Wel een prima toestel maar hooguit voor een paar jaar. Uit de opmerkingen op internet begrijp ik dat schoonmaken niet helpt en Panasonic geen service en garantie geeft. Verlies nemen en ander merk aanschaffen.

HW28 02-08-2012

Gewoon een fijne camera met fantastisch heldere zoom. Wij hebben een baby en ze wil niet graag stilzitten, wat het maken van foto's niet eenvoudig maakt. Onze vorige camera Casio EX30 werd ondanks Consumentengids advies, niet goed bevonden en dus verkocht. Binnen en buiten mooie kwaliteit en de menu's zijn eenvoudig en goed te vinden. Blijkbaar past Panasonic gewoon het beste bij ons.

Jackman 07-06-2012

Deze camera een jaar geleden na veel recensies en testen te hebben gelezen gekocht.
De foto's zijn goed van kwaliteit.
Batterij gaat lang mee.
Gemakkelijk in gebruik.
Prijs en kwaliteit is goed.

richik 06-05-2012

Na jaren tevreden met de Panasonic TZ1, heb ik een korte tijd gedacht het wel te kunnen stellen met een Sony W570. Immers heeft die meer MP en was in ieder geval veel compacter. Echter na een paar maanden "waardeloze" foto's maken, heb ik vlug de TZ 18 aangeschaft. Voor alle reden van aanschaf ben ik (wederom) zeer tevreden na een paar weken gebruik:

Compacter (dan de TZ1)
Prachtige kleuren
voldoende zoom
voor iedere gelegenheid de beste foto (in auto-stand), zonder dat je de handleiding moet doorspitten.

Kortom: tegen de kwaliteit van een spiegel-reflex kan-ie niet op, maar dit is gewoon de beste compact camera die er is!

Lukas R. 07-03-2012

Fantastisch toestel! Maak zeer mooie en scherpe foto's. De 16x optische zoom maakt deze camera enorm veelzijdiger dan camera's met 4 tot 5x zoom. Echt een aanrader! Prijs-kwaliteit is zeer goed.

Bukkie 15-02-2012

Goede camera ,maakt prachtige foto's zowel buiten als binnen met weinig licht. (zelfs in de intelligent auto)
Krachtige 16x zoom, deze werkt ook bij het filmen.
Filmpjes zijn scherp met weinig ruis.
De camera ligt lekker in de hand en de LCD is duidelijk.
Kortom een fijne camera met veel instel mogelijkheden voor niet teveel geld.

HenkFoto 24-01-2012

Na lang wikken, deze camera gekocht ter vervanging van de (helaas gesneuvelde) Canon A710is. Ging voor het compacte formaat en het riante zoombereik. Nu, na een jaar, ben ik nog steeds niet tevreden over de fotokwaliteit. Vooral bij meer dan 6x zoom, gaat de kwaliteit hard achteruit (veel ruis). Werk doorgaans met ISO 100 en diafragma 6,3. Dus daar mag het niet aan liggen. Alleen bij helder, zonnig weer halen de foto's een redelijk tot goede kwaliteit. Jammer, maar ik stop met deze camera en schaf een Canon S95 aan en niet de S100 met maar een paar opties meer, zoals 'n overbodige GPS). En de S95 zakt momenteel in prijs dankzij de nieuwe S100.

raymon76 14-03-2012

Beste Henk,
heb je de S95 al aangeschaft? En ben je hier meer over te spreken? Ik twijfel nl over de aanschaf van een van deze beide camera's. De t18 heeft meer waar voor z'n geld maar de S95 kan binnen beter scoren. Wat is jouw indruk?

HelmavanFrans 07-02-2012

Heb zelf de Panasonic Lumix DMC-TZ18 sinds sept. 2011.
De foto's die ik er mee maak zijn zeker zo goed als
van mijn Nikon D90. Uiteraard kan ik met de spiegelreflexcamera veel meer. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.Mijn beoordeling voor de Panasonic is een dikke 8,5 !!

Bert_23 15-01-2012

Nou gister ddeze camera gekocht oa naar aanleiding van de reviews op deze site.

De foto's vallen ons echter heel erg tegen. Gewoon best veel ruis binnen maar ook buiten terwijl het prachtig weer is vandaag. Ook maakt het weinig uit of je de automatische modus gebruikt of zelf instellingen veranderd.

Wat een tegenvaller. Deze camera gaat terug naar de winkel. Heel erg jammer.

luukjan 02-01-2012

Heb deze camera nu een paar weken inhuis, nadat ik zeer ontevreden was over de Samsung WB650, ben blij dat ze die weer terug namen bij de Saturn in Grongingen. Wat een verschil in kleuren zeg, ben geen hobby fotograaf en stel weinig in, maar ben met deze camera zeer tevreden! Voor mij staat deze camera 10x hoger als de Samsung. Ook opstarten en flits werken lekker snel, in tegenstelling tot vele andere merken. Veel zoom en ook dan nog redelijk stabiel. Zeer goede camera voor niet te veel geld!!!

Laagland 27-12-2011

Na heel veel onderzoek op internet, heb ik besloten deze camera aan te schaffen, heb mijn oude hobby weer opgepakt welke dateert uit het practica L tijdperk, zo'n 30 jaar teurg dus, heb tussendoor wel een HP gehad en als laatste een Samsung beiden digitaal en ook op aanraden van een fotograaf die ik ken dus maar deze aangeschaft, de foto's zowel binnen als buiten zijn verbluffend scherp, de mogelijkheden legio en je kan als je wilt alles zelf instellen! zeer belangrijk item, zoveel keer zoom betekent eigenlijk een uitsnede van een foto, maar deze zoom doet het goed en de kwaliteit holt niet achteruit zoals bij de meeste compacte camera's, ondanks de hoge iso-waarde heeft deze camera weing of geen last van ruis, ik ken spiegelreflex camera's die lang niet deze kwaliteit foto's maken!
Het menu en alle andere instellingen wijzen zich eigenlijk vanzelf, maar wil je echt de camera ontdekken dan adviseer ik je de bijgeleverde CD-rom door te nemen
1 minpuntje is dat deze niet kan filmen in full-HD, maar ja voor deze prijs/kwaliteit verhouding kan je dat ook eigenlijk niet verwachten, ik heb hem in KIT-vorm gekocht met extra accu en tasje en zeker niet via een internetwinkel, maar gewoon bij BCC, kan je altijd terug als er iets is

Freddy2011 04-10-2011

Na lang wikken en wegen deze camera gekocht. Hiervoor had ik een Nikon Coolpix P50 waarvan ik de bediening veel logischer vond dan de Panasonic
DMC-TZ18.
De kwaliteit van de foto's valt mij tegen. Misschien moet ik nog wat wennen aan de instellingen. Zo had ik in het weekend wat foto's van onze kleinkinderen gemaakt bij zonnig weer!! Gemakshalve even in de stand iA (automatisch) . Foto's waren gewoon slecht, onscherp en overbelicht!! De foto's in de schaduw gemaakt waren redelijk.
Maar zo'n type camera moet toch ook "automatisch",
zelfs bij flink wat zonlicht, goede foto's kunnen maken!! Ik heb al bij de reviews gelezen:
P-stand gebruiken, zelf instellingen regelen,
witbalans e,d,
Misschien moet ik mij hier in verdiepen maar
als je van spelende kids een kiekje wilt maken moet je niet te veel instellen. Nu wat positiefs: De tele
instelling, 16 x optisch, is verrassend.
Nog nooit meegemaakt zoveel "tele"
Hopelijk is er een lezer die mij een goede tip kan geven over "zonnige" foto's.

luukjan 02-01-2012

Hallo Freddy, ik heb ook dezelfde camera, maar herken het probleem van de overbelichting niet, zou er misschien niet iets mis zijn met je camera?
M.v.g. Luukjan Kruit

Theo van Deijl 01-09-2011

Geweldig mooie foto's. Ook met veel zoom toch zeer scherpe foto's. De 16 x zoom is werkelijk een fenomeen en ik werk er graag mee. Ook foto's met de makro instelling is geweldig.
Echt zijn geld dubbel en dwars waard.

David100 11-08-2011

Deze camera is beslist een topper. Bij mij gaat het vooral om de kwaliteit van de foto's. Het is tenslotte een fototoestel. Onzin extra's als gps zit er niet op. Foto's maken in de automatische stand is bij bewolkt weer goed te doen. Bij veel zonlicht is hij in de auto wat overbelicht. Daarom van auto in de P-stand gezet. De belichting kan je dan wijzigen, tevens de witbalans. Scherpstellen is zeer goed, ook van dichtbij. De kleuren zijn mooi. De accu kan veel aan. toch is een tweede accu noodzakelijk.

masterk 30-06-2011

mooi foto toestel, maakt mooie foto's. haalt het alleen niet bij de kwaliteit van een spiegelreflex maar dat komt door het kleine lensje.

Mijn oude Nikon d70 wint het van dit toestel, maar voor een compact toestel is het zeker wel goed.
Toestel is snel met opstarten en met fotograferen.

Ik vind het gebruik maar een ingewikkeld iets, je moet veel door de menu,s heen om bepaalde instellingen tevoorschijn te halen.De witbalans, de zelf ontspanner, het flits menu en de Macro stand zijn wel snel te vinden ( gelukkig).

De accu is snel opgeladen en dat is ook prettig. Sommige knopjes zijn wel een beetje aan de kleine kant, maar dat is een kwestie van wennen. voor de aan/uit knop moet je bijna je nagels gebruiken.

Verder vind ik de gebruiks aanwijzing meegeleverd in PDF ( nederlands) waardeloos. wat een ingewikkelde manier om bepaalde dingen uit te leggen zeg.

Ik vind het ook raar dat er weer een speciaal pc kabeltje bij geleverd wordt. Waarom hanteren ze nou niet gewoon de kleine USB variant? die vind je op ontzettend veel electronica terug. Nee Panasonic gebruikt weer iets aparts, Jammer.

tarrasB 06-12-2011

hallo,ik bezit deze fz18 nu al een 6-tal maanden en heb deze panasonic bijna altijd bij me,en ben zeer tevreden met de fotokwaliteit/dagelijks gebruik.je moet er wat 'in, komen en na wat tijd lukt het best aardig.
dat je deze tz18 vergelijkt met een reflex die drie tot viermaal meer gekost heeft is dan ook niet echt eerlijk.bij het dagelijks gebruiksgemak(meedragen) wint de tz18 met straatlengte voorsprong,waar de fotokwaliteit geen verschil te zien is bij fotoformaat 10x15 (daglicht)

tarrasB 07-06-2011

na vergelijking met diverse toestellen van sony (hx5)en de samsung wb700 en de tz10,toch maar beslist voor de tz18 te gaan en dit vanwege de zeer goede gebruikerservaringen en diverse produkt revieuws gelezen te hebben.de tz18 is compakt,heeft een zeer goede lens,en de vorige tz reeksen hadden al een goede reputatie.waarom niet de tz10?wel vanwege de gps die bij deze ingebouwd is(verbruikt teveel stroom bij jngeschakeld gps)vindt dit een onnodig gadget en omdat dit een uitloopmodel is (vervangen door de tz20 die met een touch screen is uitgerust,wat niet zo prettig werkt).verder is de lens ook anders:meer groothoek 24 mm,meer tele 384mm.
fotos die ik nu al gemaakt heb zijn voor mij van uitstekende kwaliteit,ook film binnen op automaat met daglicht is zeer goed.
verder evaluatie is nog nodig om alle mogelijkheden uitgebreid te testen,maar nu al kan ik zeggen dat de grote spiegelreflex meer in de kast zal blijven liggen.

Rrrrobert 24-05-2011

Heb de TZ18 sinds een paar dagen in huis. Ben zeer ingenomen met de kwaliteit van de foto's. Gewoonweg voortreffelijk. Een minpunt vind ik de kwaliteit van de filmopnamen. Die vind ik echt vies tegenvallen voor zo'n camera.
Over de degelijkheid kan ik nog niets vertellen.

jip1989 14-05-2011

hoi,

Lang getwijfeld tussen de panasonic en canon hs230
maar toch voor de panasonic gegaan. Mooie scherpe foto's en veel instellingmogelijk heden :)
tevreden mee !

gr.

GeertjeK 12-05-2011

Na lang zoeken kwam ik uit op deze camera.
Ik had al een simpele Panasonic, maar die was niet zo duurzaam, problemen met het minimale klepje dat de accu op zijn plaats hield. Dus dat is het enige waar ik een beetje sceptisch over ben.
De camera maakt hele mooie foto's, zowel binnen als buiten. Als je de camera stevig neerzet of ergens tegen aan leunt, kun je zelfs binnen foto's maken zonder flits.
Ook over de macro-funtie ben ik erg tevreden. Ik maak de meeste foto's in de P-stand. De iA voldoet ook voor een snel kiekje.
Alles is simpel handmatig te regelen en de foto's zijn bijzonder scherp, zelfs maximaal ingezoomd.
De accu gaat behoorlijk lang mee, zeker meer dan 300 foto's.

DMC18 20-04-2011

De iA stand is binnenshuis niet te gebruiken.. Hij maakt bewogen foto's, zelfs met de flits. Erg jammer.

Voor de rest doet hij het prima, mooie foto's buiten en overdag.